Salg er som med mye annet her i livet, jo mer du øver, jo bedre blir du. Og da er det viktig å øve på de riktige tingene. Her følger fem grunnleggende ting alle flinke selgere har øvd mye på.
Tro på produktet/tjenesten
Hvis du virkelig brenner for det du selger, vil du lykkes bedre. Sørg for å jobbe med noe som interesserer deg, noe du kan engasjere deg i. For hvis ikke du er overbevist, hvorfor skulle da kunden bli det?
Skaffe nye kunder
Skaff nye kunder, hele tiden! Du kommer alltid å trenge påfyll av nye kunder, og å skaffe dem kan ta tid. Jobb jevnt å trutt, kultiver gode vaner for regelbunden nykund-bearbeiding. Vær våken å på stadig utkik etter nye muligheter.
Nysgjerrighet
Jobb hele tiden for å drive kunden mot «neste steg». På telefon, ikke fortell alt du vi diskutere i møte. I møte, spar noe interessant til neste møte, osv. Ta bare opp det som er relevant akkurat nå. Se til å avslutte med noe interessant, som ni ikke rekker å snake ferdig om. Da blir kunden nysgjerrig og ser frem til neste steg i prosessen.
Forstå kundens utfordring
Noe av de viktigste for en selger, er å forstå hva kunden ønsker å løse. Når du forstått selve problemet, sett deg da inn i hvordan det påvirker kundens organisasjon. Hva blir implikasjonen hvis kunden ikke får løst utfordringen. Når du vet dette, er det mye enklere for deg å motivere verdien av din løsning.
Vær rask
Mange ganger vinner raskhet over kvalitet. Selvsagt skal det du leverer fra deg være bra, men det «perfekte» blir som å jakte på krukken med gull ved regnbuens slutt.
Hvis du er rask, er du et steg videre, imens konkurrentene fortsatt jobber med sitt «perfekte tilbud»
Комментарии