• Peter

Hold deg i trim på hjemmekontor

Oppdatert: 27. aug. 2021

Ja-ja-ja, du har sikkert fulgt rådene om ergonomisk stol, riktig høyde på pulten, plassering av monitor og alle de andre rådene for å tilpasse hjemmekontoret. Men du er likevel sliten i rygg / skulder / nakke.


Hvorfor?


En del av årsaken er at vi beveger oss mindre på hjemmekontoret. Vi trenger ikke å gå inn til kollegaen, det er kortere avstand til å hente kaffe, møtene starter rett fra pulten du sitter ved. Hjemmekontorene pleier å være innrettede så at vi har «det nødvendige» nær oss, for å kunne jobbe effektivt.


Hvis du spør en fysioterapeut om råd vil svaret helt sikkert bli «regelbunden trening» og det visste vi fra før av, at regelbunden trening er bra for oss. Likevel stopper det ved tanken og treningen blir ikke gjort.


Hva skal vi gjøre da?

Her er noen lavterskel tips:


· Gå til jobben Lat som at du går til jobben, ta en kort spasertur i nabolaget føre du setter deg ved pulten


· Sett en timer på 50 min Sørg for å jevnlig ta pauser, reis deg, beveg deg. Det er bra for både hode og kropp


· Bytt plass Sett deg for eksempel ved kjøkkenbordet for en kort økt, eller i god-stolen når du trenger å lese en artikkel


· Drikk kaffe stående Å forbli stående når du tar en kaffepause gjør det også mer sannsynlig at du virkelig kobler vekk arbeidet i noen få minutt


· Sjekk posten Joda, noen sender fortsatt snigelpost. Gå ut å sjekk postkassa to ganger for dagen, bare for å ha en anledning til å bevege deg


Hva er Dine beste tips?


Del gjerne med deg!