Tenk deg at du hadde en liste, med bare bra kunder, store kunder som gjorde at du enkelt nådde din budsjett. Det kan du få, med noen enkle grep. Her er hvordan du skaper en liste med dine drømmekunder:
Steg 1 – målgruppe
For å finn målgruppen for dine drømme kunder, prøv å besvare spørsmål som:
- I hvilken målgruppe er dine beste kunder i dag?
- Hvilke flere kunder skulle du vilje ha i den gruppen?
- Hvor finnes din konkurrents kunder?
- Hvem er den typiske brukeren av dine produkter og tjenester?
Steg – 2 – Utvalg
Når du har målgruppen klar deler du opp den i segmenter. Du fant trolig veldig mange kunder, og for å få en håndterbar mengde kunder bør du segmentere. Det kan være på geografi, bransje, omsetning, antall ansatte eller lignende. Når segmenteringen er klar, velger du en eller et par segment som du skal bli best på.
Steg 3 – Listen
Når du har valgt noen interessante segment, skal du velge noen få foretak du fokuserer mer på. Det kan vare bedrifter der du allerede kjenner noen, du kanskje kjenner bedriften godt eller det er foretak som matcher godt mot dine produkter og tjenester. Dette er de foretak du starter med, og så neste gruppe, og neste. Og så var listen klar!
Det viktigste!
For at listen med drømmekunder skal ha noen effekt, må du lege fokus på den. Du må velge å fokusere på kundene du har listet opp, du kan lese mer om dette i min bloggpost «Å velge, og å velge bort».
Skriv ned listen, for hånd på en papirlapp, på mobilen, ramme inn den å heng den på veggen, bruk den som skrivebordsbakgrunn på pc’n. Sørg for å se på listen flere ganger per dag.
Det viktigste er at du legger fokus på listen med drømmekunder.
Commenti