• Peter

Skap innsikter i stedet for åsikter

Oppdatert: 27. aug. 2021


Vi har alle hørt den «masete selgeren», den typen av selgere som kan snakke på både inn- og utpust, den selgeren som legger frem hundrevis av argumenter for sin produkt eller tjeneste. Vi har hørt dem dele sine meninger om hva kundene trenger.


En annen metode er å få kunden å selv komme frem til behovet. Det gjør du fremst ved å:


Forstå kunden, på alvor Følg opp leveransen, sjekk at den svarte til forventninger, spør hva du kan gjøre mer for dem. Ha en tet kontakt, også i perioder da det ikke foreligger noen umiddelbar kjøpsindikasjoner fra dem. Lær kjenne de som jobber der, og organisasjonen, utøver det du kan lese deg til på nettet.


Slutt å behandle alle like Glem janteloven for en stund. Vi har alle våre individuelle preferanser, ønsker og behov. Ta utgangspunkt i at folke er forskjellige. Sørg for at Du kjenner var og en av Dine kunder og behandle dem deretter.


Lev som du lærer Det er ikke bare barn som gjør-som-du-gjør, det gjelder også voksne. Når de i din omgivelse tydelig ser at du etterlever dine prinsipper, da kommer de å ha mer tillit til deg. Og når de har mer tillit til deg, kommer de å høre mer på hva du sier. Og da er det enklere for deg å hjelpe dem å komme til innsikt.